16.1.2011

Ha Long Bay - Hue - Hoi An

Kajaakkiretki Ha Long Bayllä

Hands off my banana!
Ha Long Bay retkemme oli kaksi päivää, yksi yö laivalla. Meillä oli tosi kivoja ihmisiä ryhmässämme ja opas täynnä vitsejä. Tietoa itse lahdesta tai luolista emme paljon saaneet, tämä veijari päätti että oli tärkeämpi että naurettiin. Ensimmäisenä päivänä käytiin kalkkikiviluolassa (3 grottos) mikä oli aika vaikuttava, ja ehkä jopa tuttu jostain leffasta..!? Sitä seurasi kajaakkiretki, mentiin luonnollisen tunnelin läpi "laguunaan" mikä oli tosi hieno. Varmaan kesällä upea kuin kasvit kukkii ja apinat hyppii puissa. Yksi apina nähtiin yhden laiturin vieressä, se suuttui yhelle naiselle joka tuli liian lähelle sitä kypsää banaania minkä apinalle oli annettu.

Seuraavana päivänä oli tarkoituksena trekata Titop islandilla, jos vaan laivaa oltais saatu laituriin kiinni. Venekuskin huono parkkeeramistaitoa seliteltiin tällä kertaa väitöksellä että laituri oli rikki. Ihme että ne muut laivat sitten pääsivät perille vaikka meri olikin vähän levoton. Venekuskimme oli aika taidoton, aina kuin piti pysähtyä laivan viereen, tai laiturille, hän rammasi nokka edellä suoraan kohti.

Kuninkaallinen portti Citadelissä, Hue
Ha Long reissusta palattiin muutamaksi tunniksi Ha Noihin ja nousimme sitten Hue junaan. Meillä oli softsleeper lippuja (1.2milj Dong) yöjunalla joka piti aikataulun mukana olla perillä 8 aamulla, junaemännän mukaan klo 10 ja todellisuudessa 11.30 :) Hytti oli puhdas, yleiset vessan not-so-much, soft-sleeperit aika kovat. Matkaseuranamme oli vietnamilainen Lan ja skottlantilainen Duncan. Duncanin kanssa tuli vietettyä yksi ilta Huessä, ja tavataan varmaan vielä Saigonissa missä hän asuu.

Hue oli kylmä, ja sateinen, niinpä tuli vähän kiire pois. Asuttiin Thanh Thuy Hotelissa (8$/yö) mikä oli hyvä paikka. Oli puhdasta ja hyvät sängyt, ja hyvin ystävällistä palvelua. Muuten huoneessa oli kaikkea mitä voisi tarvita, muttei lämmitystä :(
Käytiin Citadelissa mikä oli hieno, vaikka suureltakin osalta tuhottu sotien aikana. Muuten ei jaksettu mennä mihinkään temppeleihin tai muihin. Haluttin vaan pois, tai siis, lämpimämpään! Kahden yön jälkeen ostimme bussiliput Hue – Hoi An (3$/henk) hotellistamme ja toivoimme löytvämme aurinkoa Hoi Anista.

Ja toisena päivänä Hoi Anissa herättiin auringonpaisteeseen! :) Vuokrasimme mopon ja suunnattiin rantaa kohti. Uikkarit oli mukana mutta alloot oli niin korkeat ettemme uskalleet uimaan. Nautettiin auringosta, lämmöstä ja loman tunnelmasta ensimmäistä kertaa matkan aikana ja jatkoimme sitten matkaa kohti Marble Mountains. Vuoret itsessään oli kauniit ja patsaat yms mitä myytiin vuorien juurilla oli myös upeat. Ostettiin itsellemme parit elefantit jotka lähtee huomenna kohti suomea.

Mahtavin kaikista patsaista Marble Mountainissa

Sonja kävi eilen Cooking Classissa Red Bridge ravintolassa ja osaa nyt tehdä muutamat vietnamilaiset perinneruoat; Pho ja Cha Ca esimerkiksi. Kurssi oli 40$, mikä nyt on tietenkin aika paljon rahaa tällä reissulla, mutta oli kyllä sen arvoinen.
Olemme täällä tettänyt vaatteita, niinkuin kaikki muut turistit :) Hoi An on tunnettu siitä että täällä on taitavia räätäliä jotka osaavat kopioida melken mitä tahansa jos tuot kuvan mukanasi. Me teettettiin vaan käyttävaatteita reissua varten. Mietittiin kyllä pukuja ja juhlavaatetta, mutta päätettiin odottaa niillä ehkä nepaliin tai kiinaan.
Hoi An on myös tunnettu ruokakaupunki (ja on myös aika turistinen kaupunki) ja ollaan kyllä täällä syöty hyvin. Huonoa ruokaa ei ole vielä tullut vastaan missään itseasiassa, vaikka kaikki nyt ei ole ollut herkkua. Tuhlasimme yhden illan rahaa jopa viinipulloon :) Ja Sonja nautti kun söi aamupalaksi mysliä, kyllä sitä ruisleipää on vaan niin ikävää.
Huomenna lennämme Saigoniin missä sääennuste on luvannut 30astetta lämmintä ja aurinkoa, toivotaan että olevat oikeassa!

Joen rannalla, Hoi An
Katumyyjä, Hoi An

-Sonja-

1. aaaa vänta där ja kommer dit. Bilderna e fantastiskt fina.

2. Kiva kun olette päässeet lomailun fiilikseen. Aurinko ja lämpö auttavat kummasti asiaa.

3. Onpa teillä ihanaa siellä! Täällä sataa vettä ja on ihan harmaata.. Terkkusin Salutorgetin kateelliset ämmät ;)

4. Hienoja kuvia! Kaikki näyttää menevän niin hyvin kun voi odottaa menevän :)