25.2.2011

Siem Reap - Bangkok - Koh Tao

Yllä videossa: Vauvapossua vartaassa. Bangkok, Tang Jai Yoo, Chinatown.

Ban Lungista lähdettiin taas bussilla liikkeelle, suuntana Siem Reap vaan 12h bussissa suoraa huutoa (no pari kusitaukoa oli). Ja mulle kun aika helposti tulee matkapahoinvointia niin minä en pysty lukemaan vaan minun pitää tuijottaa ikkunasta ulos koko matkan – ei maisema niin vaihtelevaa ole etteikö tulisi tylsää. Näitä vältetään tästedes aina kun vaan on mahdollista!
Kalahierontaa, Siem Reap

Siem Reapissa vietettiin ensimmäinen päivä ihan rauhassa, hoidettiin Thaimaan viisumit kuntoon ja käytiin ostoksilla. Minä kokeilin myös Fish massage, kala hierontaa, oli enemmän kyllä jalkahoitoa kuin hierontaa. Laitoin jalat ammeeseen missä oli satoja pieniä kaloja jotka tulivat nälkäisinä näykkimään mun jalkojani, arvaa vaan kutittiko! :)
Illalla saapui Aksu joka toi meille Tuomaksen uuden kameran ja Matilta ja Pikolta tuliaisena Ruis 100 hapankorppuja!! :) Oli onnellinen hetki kun sai taas ruista vatsaan.
Phnom Bok temppeli
Kaksi päivää vietettiin sitten Angkorin temppeleillä, ensimmäisenä otettiin opas ja tuktuk, käytiin Angkor Wat ja Angkor Thom. Seuraavana päivänä otettiin vaan tuktuk ja käyttiin katsomaassa vähän kauempana olevia temppeleitä. Vähän sääli oli kyllä että meidän piti käydä temppelit läpi vaan kahdessa päivässä, siellä olisi kyllä hyvin saanut muutaman päivän vietettyä.
Toisena päivänä päätettiin keskellä päivää, ihan kuumimpaan aikaan, kiivetä 212m ylöspäin 630 rappusta pitkin! Hullua touhua mutta palkitsi kyllä hikoilijaa. Temppeliä, Phnom Bok, ei ole vielä restauroitu, vaan saimme kiivetä kivikasojen yli ihailemassa raunioita ihan rauhassa. Olimme siellä yksin, meitä seurasi vaan paikallinen opas/vartia. Tämä oli kivaa vaihtelua edellisen temppelin, Banteay Srei, jälkeen missä oli täys tungos aasialaisia turistiryhmiä. Länkkäriturísteja ei melkein edes huomannut niitten seassa. Oli joksenkin turhauttavaa kun halusi ottaa kuvaa ja joutui odottamaan kun he menivät yksi kerrallaan poseramaan ja kaikki muut otti kymmeniä kuvia. Lopulta tehtiin niin että minä menin jonottamaan ja kun vuoroni tuli en mennytkään poseeramaan vaan annoin Tuomaksen ja Aksun ottaa kuvia itse nähtävyydestä ja annoin sitten jonon edetä normaalisti. Aasialaiset katsoi minua hyvin oudosti.
Temppelit oli mahtavia, toiset restauroitu täysin ja toiset vielä hyvinkin työn alla. Oli kiinostavaa ajatella miten on tuntunut vuosia sitten kierrellä aluetta elefantin kyydissä viidakon keskellä missä silloin vielä eli villejä elefantteja ja tiikereitä. Nyt on myyntikojua ja länsimaalaiset wc:t kaikkilla suosituimmilla temppeleillä ja asfalttitiet vie perille bussin kyydissä.

Sonja ja Aksu ostaa herkkuja.
Siem Reapia seurasi toinen rajanylityksemme Thaimaaseen, Bangkokissa vietimme kaksi päivää. Asuimme Kao San Roadin lähellä mikä oli virhe. Kallista, meluisaa, kamalaa! En lähe toiste sille alueelle jos vaan pystyn välttämään.
Aamulla kävimme Chatuchak marketilla, se taitaa olla Bangkokin isoin viikonloppumarkkina missä on yli kymmnentuhatta myijää. Söimme siellä paikallista aamupalaa ja ostettiin päivän mittaan erillaisia herkkuja ja juomia ja kävimme jalkahieronnalla. Jatkoimme sieltä MBK mallille, missä pojat osti lisävarusteita uusille leluilleeen, kameroihin saa kyllä rahaa uptettua jos haluaa. Ja ei varmaan ole sellaista lisävarustetta olemassa mitä ei löytyisi jostain tuosta seitsemän kerroksisesta tavaratalosta joka oli vähän ehkä jopa erikoistunut kamerakauppoihin, ainakin niitä oli kymmeniä.

Illalla kävimme syömässä Suckling Pig, juottoporsasta, China Townissa, Tang Jai Yoo ravintolassa. Tämä ravintola, ja tämä ruoka oli suurin syy miksi pysähdyttiin Bangkokiin matkalla Koh Taolle. Anthony Bourdain kävi No Reservations ohjelmassaan syömässä kyseistä annosta kyseisessä paikassa ja me halusimme ehdottomasti kokea samaa. Ja ruoka oli vuoden odottelun arvoinen! Tilasimme vauvapossun lisäksi rapuja kahdella tapaa ja kasviksia, kaikki oli todella hyvää. Liha kun tuli pöytään vei huomion kaikesta muusta, nahka oli rapea kuin hapaankorppu, suolaista ja makeaa samalla. Meille näytettiin miten sitä piti kääriä pieneen lättyyn ja maustaa makealla tummalla soijasiirapilla ja/tai hapanimelällä chilikastikkeella ja lisukkeena tuore kurkku. Oli taivaallista! Taas kerran säälin kaikkia kasvissyöjiä.
Herkkuillallinen Bangkokin Chinatownissa
Kun nahka oli syöty pikkuporsaamme vietiin takaisin keittiöön ja tuotiin takaisin pieninä paloina paistettuna suolalla, valkosipulilla ja pippurilla. Palat oli mureat ja vähän karamellisoituja, ei upppaistettuja mutta hyvin rapeat – edelleen herkullista! Paras illallinen tähän asti:)
Kujassa ravintolan vieressä löydettiin grillikokki ja porsaat vartailla. Hyvin vikkelästi hän niitä pyöritteli avoimen tulen yli ja voiteli soijalla.

Bangkokista otettiin juna (vihdoinkin ollaan taas maassa missä on junia!) Chumphoniin ja sieltä vene Koh Taolle. Täällä Taolla oli Joni vastassa satamassa ja oli ystävällisesti järjestänyt meille majoitusta ensimmäiselle yölle. Se oli kiva bungalowi aivan rannalla, muuta päätimme kuitenkin seuraavana päivänä muuttaa huoneistohotelliin missä on jääkaappi, on ihan kivaa vaihtelua syödä aamupalaa kotona. Varasimme huoneen suoraan kahdeksi viikoksi. On jo aikakin olla samassa paikassa vähän pidempään. Olemme matkustaneet aika kovalla vauhdilla eteenpäin tähän asti, ei enemmän kuin viisi yötä samassa paikassa putkeen.
Parin ensimmäisten päivän aikana söimme länsimaalaista ruokaa; burgeria, pizzaa ja pastaa, ja vatsani veti lukkoon heti. Oli shokki elimistölle ja pakko oli palata itämaiseen ruokavalioon :)
Täällä Taolla tuntuu todellakin olevan enemmän suomalaisia kuin ketään muita (no, ehkä paikallisia on enemmän kuitenkin). Eilen kävin Koh Tao Diversin sukellusretkellä, Hin Wang Wallilla, Red Rockilla ja Red Rock Caveilla, ryhmässä oli pelkästään suomalaisia.
Ensimmäinen dyykki oli vähän pettymys, huono näkyvyys ja menimme myös oikean kohteen ohi vahingossa. Tämä oli vähän minun syytä toki, mulla oli ongelmia tasata korvia ja koko ryhmä meni vissiin virran mukaan kuin joutuivat odottamaan minua. Onneksi toisella dyykillä pääsin ongelmitta alas. Red Rock olikin paljon parempi paikka, ja me näimme jopa kilpikonnan! :) Olisi ollut kivaa jos Tuomas olisi ollut mukana näkemässä sitä, mutta hän jätti väliin vatsavaivojen takia.
Aiomme täälä tietenkin sukeltaa, sitä varteen tännehän tullaan, ja rentoutua. Onneksi tällä ei edes ole muuta tekemistä, ei tule sellainen fiilis että pitäisi tehdä jotain kuin nyt kerraan täällä on:)
Taideteos, kaikinpuolin! :)

Phnom Bok temppeli

-Sonja-

1. Heippa! Mitä kautta hommasitte Thaimaan viisumit Siem Reapista? Itse olen löytänyt vain tiedon että viisumin saisi Phnom Penhistä...

1. Hups..nyt vasta huomasin kysymyksesi. On ehkä jo liian myöhäistä vastata mutta viisumit hoidettiin hotellimme kautta. Heillä oli pieni matkatoimisto mistä myös hommattiin opas temppeleille. Maksoimme joku pieni väli-palkkio, en muita tarkkaan kuinka paljon mutta ei mikään hurja summa ainakaan. Kesi muitstaakesni kolme päivää.